Cultuur

Cultuur 1:

Op 16 oktober 2015 hebben we met het vijfde een bezoek gebracht aan Brussel. Onze klas heeft eerst een rondleiding gekregen door de Marollen. In de namiddag hebben we het huis van Buuren bezocht. En om 19 uur zijn we allemaal naar de Bozar vertrokken om daar het nieuwe werk van Giya Kancheli, Nu Mu Zu, te gaan beluisteren en ook nog andere werken uiteraard.
 (Ticket volgt later)


Cultuur 2:

Dit schooljaar zijn we naar een theater gaan kijken.  Het toneel heet Antigone van tg Elektra. Het was een heel aangrijpend toneel. Ze nemen je mee in het verhaal, maar je moet op voorhand wel het hele verhaal gehoord hebben, want het toneel ging enkel over een klein stuk van het hele verhaal. Dus is het gemakkelijker om te volgen als je wat informatie hebt over wat voorafging. 

Korte samenvatting: 
Antigone is geboren met een onwaarschijnlijke wilskracht. Ze zal kost wat kost haar broer begraven, ook al is het verboden…
Ik kan niet anders.Ook al stroomt het niet meer,zijn bloed is mijn bloed.Ook al is het niet meer warm zijn vlees is mijn vlees.Ook al klopt het niet meer,zijn hart is mijn hart.
Getalenteerde jongeren spelen deze Griekse tragedie in een eigentijdse setting, met live muziek, tekst en beweging, in een regie van Nathalie Lepage.
Antigone is toch echt een straffe tekst, denk je achteraf. Dat is in dit geval niet enkel de verdienste van Sophocles, maar vooral van de tekstbewerking van Tg Elektra: toegankelijk, to the point, toch dienstbaar aan de complexiteit van het origineel. Ineens krijg je door dat Antigone, Ismene en Haimon in essentie een jongerenproblematiek vertegenwoordigen: koppigheid tegen de wet, twijfel over identiteit, seksuele sneren, de keuze voor of tegen de liefde, de verhouding tot het ouderlijke nest, … 
Een heel waardige jongerenvoorstelling, die aanspreekt op zijn scherpte én zijn sérieux. Straf hoe de acteurs hun lichaam gebruiken, alsof ze veeleer een dansachtergrond hebben. 

Cultuur 3:
Voor het vak van esthetica zijn we naar de film gegaan met onze school. De titel van de film is 'The Theory of Everything'. Het was een mooie film over het leven Stephen Hawking. Ik denk wel dat het voor mensen die nog nooit van Stephen Hawking hebben gehoord het moeilijk is om te zien dat die film anders is dan de cliché verhalen. 
Korte samenvatting: 
Stephen Hawking studeert in de jaren '60 natuurkunde aan de Universiteit van Cambridge, waar hij probeert een doctoraat te behalen en verliefd wordt op Jane Wilde, een studente literatuur, hoewel hij atheïst is en zij christen. Maar de wereld van de intelligente Stephen stort in wanneer hij te horen krijgt dat hij aan ALS lijdt en nog slechts twee jaar te leven heeft. Dit weerhoudt Jane er niet van met hem te trouwen, en samen gaan ze de strijd aan met de ongeneeslijke ziekte. Ze krijgen drie kinderen. Stephen behaalt zijn doctoraat, en hoewel hij na verloop van tijd niet alleen zijn vermogen om te bewegen maar ook zijn stem verliest, slaagt hij er met de hulp van Jane en een spraakcomputer toch in om zijn baanbrekend werk voort te zetten. Jane gaat op aanraden van haar moeder om er eens uit te zijn op het zangkoor van de kerk. Ze raakt bevriend met de dirigent Jonathan, een weduwnaar, die huisvriend van het gezin wordt. Mensen vragen zich bij het derde kind af of het van Stephen of van Jonathan is; dat laatste ontkennen Jane en Jonathan verontwaardigd, hoewel ze wel verliefd op elkaar zijn. Voor Jonathan is een en ander reden te breken met het gezin.
Stephen en zijn verzorgster Elaine worden verliefd op elkaar, en Stephen en Jane scheiden. Jane en Jonathan trouwen.

Cultuur 4:
Op 29/04/2016 zijn we naar een toneel gaan kijken, genaamd 'De uitvinder'.  Het was een monoloog over een man die het leven van Fratz Haber schetste. Normaal vind ik monologen niet goed omdat het één persoon is op een gigantisch podium en die moet dat podium volledig vullen met zijn aanwezigheid en dat mislukt altijd voor mij bijna altijd. Deze keer was het een kleine setting en een kleine groep die naar het toneel gingen kijken dus het was veel aangrijpender dan in een grote zaal. 

"Hoe is het mogelijk dat iemand ooit zonder wetenschapswroeging te krijgen, jaren gewerkt heeft aan een manier om in de kortst mogelijke tijd, zoveel mogelijk slachtoffers te maken op een zo goedkoop mogelijke manier. Over die dilemma's gaat de monoloog. Het doet denken aan Auschwitz... Maar dat is een ander verhaal. Of toch niet?"


Cultuur 5:
Komt maandag. Het gaat over onze uitstap naar Ieper. We gaan in kleine groepen door Ieper rijden met onze fiets. Met de fiets gaan we dan alle belangrijke dingen/monumenten gaan bekijken. In de voormiddag krijgen we een rondleiding met een gids of een leerkracht.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten