De evolutie doorheen je schoolcarrière brengt heel wat
veranderingen met zich mee, maar is dat ook op vlak van literatuur? Wat is
leuker een film of een boek? Bestaan er therapeuten voor literatuur die je
houding er tegenover kunnen bepalen? En spreekt je leesprofiel de waarheid?
De stap van luisteren naar zelf
lezen
De meeste ouders lezen of lazen elke avond voor het
slapengaan van hun kind een verhaaltje voor. Dit was niet van toepassing bij
ons thuis, maar toen ik bij grootouders of bij mijn tante ging kon het wel eens
gebeuren dat er een sprookje of iets dergelijk werd voorgelezen.
Wanneer ik als peuter of kleuter een verhaal mocht kiezen
dan ging mijn aandacht meteen naar een sprookje. Toen ik de stap maakte naar de
lagere school koos ik vooral boeken over dieren, fantasierijke verhaaltjes of
sprookjes. In het eerste leerjaar leerden we lezen op school en vanaf de dag
dat ik vlot kon lezen, haalde ik af en toe eens het sprookjesboek tevoorschijn
en las ik mezelf een verhaaltje voor. Dit is totaal verleden tijd. Naar het
einde van het lager toe en het begin van het middelbaar begon ik als maar
minder te lezen en voelde het aan als een verplichting die school me oplegde om
een boek te lezen, want vanaf dan hingen er ook opdrachten aan vast. Doorheen
de lagere school lazen de leerkrachten regelmatig eens een ontspannend
verhaaltje voor waar af en toe eens iets kleins aan verbonden was.
De boekopdrachten konden ofwel mondeling of schriftelijke
zijn. Mondelinge opdrachten zijn voor mij een echte kwelling door de stress
waardoor ik af en toe een stukje tekst kan vergeten of door de beoordeling
achteraf. Schriftelijke opdrachten zijn daardoor makkelijker, want dit kan je
thuis maken en je geeft dus iets af waar je zeker van bent.
Naarmate dat de lagere school vorderde begon ik minder te
lezen uit mezelf. De overstap naar het middelbaar op gebied van boeken lezen
was een kwelling voor mij. We moeten ieder schooljaar 4 boeken lezen. De reden
waarom mijn interesse is verloren gegaan is omdat de boeken alsmaar dikker en
moeilijker worden.
Als ik dan toch een boek voor school moet lezen dan kies ik
meestal voor een waargebeurd verhaal of een thriller. Deze twee genres zou ik
vroeger nooit gekozen hebben omdat het geen fantasie bevat en omdat ik er
misschien nachtmerries zou van kunnen krijgen.
Een therapeut voor literatuur
Wanneer ik de keuze krijg tussen een boek en de verfilming
zal ik zoals de meesten voor de film kiezen. Dit omdat een film maximum 2 uur
duurt en veel minder inspanning vergt. Een boek daarentegen bevat veel
moeilijke woorden die je dan moet opzoeken, de details ben ik meestal na het
lezen vergeten en het duurt veel langer voor hetzelfde resultaat.
Ik probeer zoveel mogelijk vrije tijd te hebben voor mijn
sport. Ik rijd paard in competitie. Hierin moet ik enorm veel tijd steken. Als
je zoals in mijn geval kan kiezen tussen een boek of trainen voor een
competitie, dan is de keuze snel gemaakt met als gevolg dat het boek aan de
kant zal liggen en een week voor de deadline van de opdracht moet je dan ineens
zo snel mogelijk dat boek zien uit te krijgen om op tijd klaar te geraken.
Het leesprofiel als waarzegger
Aan het begin van dit schooljaar kregen we de opdracht om
aan de hand van een test ons leesprofiel te bepalen. Dit leesprofiel kan je
vinden op dit blog. Toen ik de uitslag las was ik volledig akkoord met wat er
stond. Het resultaat beschrijft precies wat ik moeilijk vind aan boekopdrachten
of in het algemeen aan boeken lezen.
Hieruit kunnen we besluiten dat de leeftijd heel wat
veranderingen met zich meebrengt ook op gebied van literatuur.
Nicky, in je leesautobiografie moet je titels vermelden van boeken die je ooit gelezen hebt (of die een indruk hebben nagelaten). Denk hier eens goed over na zodat je goed voorbereid aan je examen schrijfvaardigheid kan beginnen.
BeantwoordenVerwijderen